top of page
Zoeken

Cor­rosie-exper­i­ment geïn­stalleerd op de zee­bo­dem in de Noordzee

  • Foto van schrijver: POM West-Vlaanderen
    POM West-Vlaanderen
  • 27 okt
  • 2 minuten om te lezen

Op 8 en 9 oktober 2025 werd op ons maritiem testplatform Blue Accelerator een uniek corrosie-experiment van Sirris geïnstalleerd. Duikers van Antwerp Underwater Solutions voerden de installatie uit met een schip van Ostend Marine Services. Het experiment – mogelijk het eerste in zijn soort – onderzoekt hoe staal corrodeert aan de funderingen van offshore windturbines.


De zone waar de monopile de zeebodem binnendringt, is bijzonder kritisch. Daar treden de grootste buigbelastingen op, maar inspectie is er vrijwel onmogelijk. Daardoor blijft deze zone grotendeels onbewaakt en bestaat er amper data over zogenaamde mudline corrosion – de corrosie op de grens tussen zeewater en sediment. Ook in de wetenschappelijke literatuur is hierover weinig bekend, zeker niet op basis van veldmetingen. Vooral microbiologisch geïnduceerde corrosie (MIC) en putcorrosie (pitting corrosion) zijn nog onvoldoende begrepen. Dat zorgt bij windparkexploitanten voor onzekerheid over de mate van degradatie en de impact op de levensduur van hun installaties.


Inzicht in corrosiegedrag


Het doel van dit experiment is beter inzicht krijgen in het corrosiegedrag op de overgang tussen water en zeebodem, en innovatieve sensoren testen die deze corrosie kunnen opvolgen. Deze kennis kan bijdragen tot een betere voorspelling van onderhoudsbehoeften en lagere inspectiekosten. Hiervoor werd aan de monopile van Blue Accelerator onder de zeespiegel een speciaal frame geplaatst. Blue Accelerator is ons maritiem innovatie- en demonstratieplatform op 1.000 meter van de kust in Oostende. Het platform is gebouwd op een monopilestructuur en biedt een unieke testomgeving in reële offshoreomstandigheden.


In het frame, ontworpen en geïnstalleerd door Antwerp Underwater Solutions, bevinden zich twee stalen buizen van 2,5 meter lang en 193,7 mm in diameter. De eerste buis werd in april geplaatst tot 10 à 20 cm onder zeeniveau. De tweede buis volgde in oktober, met een verbeterde installatiemethode waardoor een diepte van 40 à 50 cm werd bereikt. In deze buis werden corrosiesensoren van C-CUBE en MetriCorr geïntegreerd, die nu de corrosie continu meten.




Analyse in 2026


In de zomer van 2026 zullen onderzoekers het frame, de buizen en de sensoren ophalen voor analyse. Zo willen ze unieke inzichten verkrijgen in mudline corrosion in dit deel van de Belgische Noordzee. Op basis van de resultaten wil Sirris het experiment verder verfijnen en samen met partners nieuwe projecten opzetten om mudline corrosion in de Noordzee diepgaander te bestuderen. De resultaten moeten offshore windexploitanten helpen om de levensduur van monopilefunderingen nauwkeuriger te modelleren.


Het experiment wordt mede gefinancierd door het Europese Horizon Europe WILLOW-project. Het kon worden gerealiseerd dankzij de professionele steun en sponsoring van Ostend Marine Services (Brabo – voor het vaartuig), Antwerp Underwater Solutions (voor het duikteam en frame), Hypertechnics (voor de onderwaterbehuizing van het datasysteem), C-CUBE en MetriCorr (voor de corrosiesensoren).


 
 
 

Opmerkingen


bottom of page